tiistai 29. maaliskuuta 2016

Ei pöllömpi lasinalunen

Meillä on ruokapöydän suojana vahakangas. Kohtalaisen kätevä lapsiperheessä. Mutta.. kaikki vahakankaat eivät näköjään kestä, että niille laskee kuuman kupin tai lautasen. Ainakin meillä onnistuttiin saamaan edellinen vahakangas ihan kupruille. Nyt meillä on uusi liina ja olen sitä silmä tarkkana varjellut niin, että aina tulee pannunalunen teetuopin alle (isäntä juo teensä hervottoman kokoisesta lasituopista) ja paahdetut leivät aina lautaselle ja puurolautasenkin alle vähintään talouspaperia. (Minä teen lasten aamupuurot mikrossa ja puurolautaset tuppaavat olemaan aika kuumia mikrosta tullessaan.)

Keksinpä sitten hyödyllisen askartelun. Minulla on pino erivärisiä askarteluhuopia. Päätin leikellä ja liimailla niistä alusia. Huolella ompelemalla olisi saanut kauniimman näköisiä, mutta olen sen verran huolimaton ompelija, että minun pistot olisivat olleet miten sattuu ja ajattelin, että minun tapauksessa liimaamalla syntyy siistimpää jälkeä. Lisäksi olen niin hätäinen ja haluan saada nopeasti valmiiksi, että viitseliäisyyttä ompeluun ei riittänyt.

Mietin mikä hahmo olisi sopivan pyöreä käytettäväksi lasin/lautasenaluseen ja olisihan tuohon voinut käyttää vaikka mitä, mutta jotenkin tuo muoti-ilmiö vaikutti niin, että päädyin suosittuun hahmoon eli pöllöön. Pöllön kuvia katsellessa totesin, että teki ihan minkälaisen pöllön vaan, niin aina siitä näytti tulevan hauska tai söpö tai veikeä tai jotain muuta kivaa. Eli pöllön kanssa ei voi epäonnistua.


Isännän pöllöön valitsin maanläheiset värit ja lasten pöllöt tein jokaisen lempiväreillä. Paitsi vauvan (kohta 9kk), kun eipä tuosta vielä tiedä mikä on lempiväri. Siskon mielestä piti tehdä pinkki, mutta entäs jos pikkusisko ei tykkääkään yhtään pinkistä?! Meidän eskari-ikäisen pojankin lempiväri on vähän yllättäen violetti. Päädyin tekemään vauvalle violetin ja vaaleanpunaisen yhdistelmän. Itselleni tein turkoosin, vaikkei se välttämättä lempivärini olekaan.


Tein paperista pöllölle mallin ja omat mallit mahaa ja silmiä varten. Niiden avulla piirsin askarteluhuopaan kuvat, jotka leikkasin ja liimasin pöllöiksi. Valmiit pöllöt suihkutin tekstiileille tarkoitetulla aineella, jonka pitäisi tehdä pinnasta ainakin jonkin verran kosteutta ja likaa hylkivä.

Nyt testataan sitten kuinka hyvin nämä aluset kestävät käyttöä. Saa nähdä joudunko jo piankin ompelupuuhiin, jos liimaukset pettävät.



5 kommenttia:

  1. Kivoja pöllöjä. Entisenä vahakangaspöytäliina-allergisena (en vaan tykännyt!) olen nyt jo muutaman vuoden käyttänyt Marimekon vahakangasliinaa. Voin suositella. Meillä kestänyt kauniina noin vuoden. Miinusta tulee tietty hinnasta. Omat liinani olen ostanut aina alennuksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja kiitos vinkistä. :) Täytyykin kattella noita vahakangasliinoja.

      Poista
  2. Kivoja pöllöjä. Entisenä vahakangaspöytäliina-allergisena (en vaan tykännyt!) olen nyt jo muutaman vuoden käyttänyt Marimekon vahakangasliinaa. Voin suositella. Meillä kestänyt kauniina noin vuoden. Miinusta tulee tietty hinnasta. Omat liinani olen ostanut aina alennuksesta.

    VastaaPoista
  3. Voi onpa ihania! Tällaisia olisikin kiva tehdä joku kerta. Pidän pöllö kuvioista yleensä ja juuri tänään ollaan askarreltu pöllöjä käyttämällä paperia ja sormiväreillä maalattiin kädenjäljet, joista tuli pöllön siivet =) Liityn lukijaksesi! =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katri kommentistasi ja oikein paljon tervetuloa lukijaksi!

      Poista